Osallistuinpa kerran, reilut kolme kuukautta sitten, erään
BodyCamp -nimisen fitnesspalveluita tuottavan yrityksen Instagramkilpailuun.
Kilpailun palkintona oli, tai ainakin piti olla kompressiosukat. Minun ja
muutaman muun kuvat merkittiin voittaneiksi, yhteystietoja ja sukan kokoa
vaihdettiin sähköpostilla 6.4.2015 ja 7.4.2015. Sukkien piti saapua samalla
viikolla. Palkintoa ei ruvennutkaan kuulumaan, joten 27.4.2015 laitoin
BodyCampille sähköpostia, jossa kyselin sukkien perään. Asiaa pahoiteltiin ja
luvattiin välittää viestiäni eteenpäin. Ei muuta.
Vappuna sain ensimmäisen kerran yhteydenoton toiselta
kilpailun voittaneelta henkilöltä. Hän tiedusteli olinko saanut sukkia, sillä
hän itse ei ollut saanut. Hän kertoi myös olleensa yhteydessä BodyCampiin sähköpostitse.
Vaihdettiin siinä pikaiset kuulumiset asian tiimoilta ja hän lupasi olla
kyseiseen firmaan yhteydessä uudestaan. Meni viikko, eikä hänelle ollut
vastattu kyselyihin mitään.
Päätimme yhdessä tuumin, että laittaisimme viestin
BodyCampin ylläpitämälle treenihaastesivustolle Facebookissa – siellähän olimme
alun alkaen kilpailuun törmänneetkin. Minä olin yhteydessä muutamaan muuhun
kilpailun voittajaan, joista yksi otti yhteyttä takaisin ja ilmoitti myös
jääneensä palkinnotta. Facebookviestiimme vastattiin ja ensimmäisen kerran
tuotiin esiin sellainen asia, että itse asiassa kyseisellä firmalla ei
mainostamiaan palkintoja edes olekaan, vaan niiden lähettämisestä vastaa joku
toinen yritys. Asia kuitenkin luvattiin hoitaa, kyseessähän oli vain heidän
keskinäinen tiedonsiirto-ongelma. Jäimme odottamaan palkintoja. Aina silloin
tällöin huutelimme toisillemme Instagramissa, että joko sukat oli tulleet.
Eivät ikinä olleet. Eräs kilpailun voittajista myös kertoi, ettei
yhteydenottoyrityksiin oltu taaskaan vastattu.
20.5. laitoin uudelleen asiasta viestin samaiseen
treeniryhmään. Sain kuulla miten se toinen firma oli kyllä lähettänyt kasan
sukkia. Kysymykseeni vastannut henkilö lupasi ottaa asiasta selvää ja palata
siihen seuraavana päivänä. Ei palannut. Viikkoa myöhemmin kysyin asiaa taas.
Sain tismalleen samat selittelyt vähän eri sukkamäärillä ja pyynnön laittaa
osoitetietojani, sukankokoani ja nyt jopa pohkeenkokoani sähköpostilla
BodyCampin infoon. Ennen kuin mitään ehdin laittaakaan, kilahti sama toive sähköpostiini
infon puolesta. Tämä tuli siis vastauksena jo 7.4.2015 lähettämääni viestiin,
josta osoitetiedot ja sukan koko olisi selvinnyt jo muutenkin. Vastasin
sähköpostiin laittamalla nämä tiedot uudestaan, jonka jälkeen ei auttanut kuin
toivoa parasta.
Sukkia ei edelleenkään kuulunut. 9.6.2015 päätin kysäistä
asiasta kuluttajaneuvonnan palvelusta. Kuluttajaoikeusneuvoja vastasi minulle,
että kyseessä oli markkinointiarpajaiset ja liitti mukaan kuluttaja-asiamiehen
ohjeet (http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/aihekohtaiset-linjaukset/markkinointiarpajaiset-2011.pdf).
Hän vielä loppuun kirjoitti, että jos BodyCamp ei saa palkintoja kaikista
lupauksista huolimatta lähetettyä, voisin olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.
Päätin kuitenkin vielä ottaa firmaan yhteyttä Facebookin
kautta kuluttajaoikeusneuvojan vastauksen saatuani. Referoin viestissäni KKV:ltä
saamaani vastausta ja kysyin, että jokohan palkinnot olisi mahdollista saada
(sittemmin BodyCampin puolesta poistettu viestiketju). Viestiini vastannut
henkilö kaatoi taas syyt tämän toisen firman niskalle. He kuulemma
kuumottelivat toista yritystä asiasta jatkuvasti, tuloksetta. 15.6.2015 meille
tarjottiin mahdollisuutta vaihtaa sukat 100€ lahjakorttiin BodyCampille.
Suostuimme vaihtoon. Minä tosin sillä ehdolla, että lahjakortti ei olisi
henkilökohtainen, vaan voisin antaa sen eteenpäin. Saimme ohjeeksi olla taas
vaihteeksi yhteydessä heidän infoonsa sähköpostitse.
20.6.2015 laitoin heille sähköpostia, jossa kyselin
toimintaohjeita lahjakortin saamiseksi. 23.6.2015 he vastasivat ja kysyivät
kaikessa yksinkertaisuudessaan kenelle haluaisin lahjakortin lahjoittaa.
Kerroin heille ystäväni nimen ja kysyin mitä muita yhteystietoja he
tarvitsisivat. Ystäväni tuli rekisteröityä heidän sivuilleen ja täyttää kaikki
tietonsa, jonka jälkeen lähettäisin ystäväni käyttäjätunnuksen heille. Tämänkin
ohjeen he toki olisivat voineet jo ensimmäisessä viestissään antaa. Annoin ohjeet ystävälleni ja oletin
BodyCampin hoitavan asioinnin siitä lähtien hänen kanssaan. Mutta ei. 26.6.2015
he alkoivat penäämään ystäväni haluaman treenipaketin perään. Miten niin
treenipaketin? Kysehän oli 100€ arvoisesta lahjakortista heidän palveluihinsa. Ei
kukaan sanonut, että se piti heti käyttää, varsinkaan vaan yhteen
treenipakettiin. Ja jos tarkkoja ollaan, niin lahjakortille oli luvattu
käyttöaikaa ainakin vuodenvaihteeseen saakka 15.6.2015 käydyssä, sittemmin
BodyCampin poistamassa keskustelussa. Lisäksi ihmettelin miksi he ovat edelleen
yhteydessä minuun, kun heillä kuitenkin oli kaikki ystäväni tiedot jo olemassa.
Mitä hänen treeninsä enää edes minulle kuuluivat?
26.6.2015 oikeastaan kulminoituu se kaikki, jolloin asiointi
tämän firman kanssa alkoi keittää yli. Tähän mennessä olin jo kuullut
kaikenlaisia kauhutarinoita yrityksestä erään heidän treeneihinsä osallistuneen
ystäväni kautta. Miten yhteydenpito oli tökkinyt, eikä vastauspalvelu ollut
toiminut, ohjelmat eivät päivittyneet ajallaan (hakkereiden syy, kuulemma) ja miten
ostettu treeni oli mennyt tämän takia hukkaan, miten yrityksen kautta tehdyissä
ostoksista oli veloitettu tuplamäärä, eikä rahoja oltu meinattu edes palauttaa,
miten yrityksen kautta oli tilattu vaatteita syyskuussa ja miten ne vaatteet
ovat edelleenkin tulematta, eikä näistäkään vaatteista edes olla halukkaita
palauttamaan rahoja. Näin ihan muutamana kuulopuheena kuultuna
esimerkkinä. Se jo jonkin aikaa selkäpiitäni pitkin hiipinyt ajatus, ettei
palkintojen varmaan ollutkaan tarkoitus saapua, iski viimeistään silloin
tajuntaan hyvinkin kirkkaana. Infon vastaukset viesteihin viipyvät useita
päiviä ja sisältävät joka kerta jonkun jatkokysymyksen. Heidän juttunsa
muuttuvat viesti viestiltä. Kun pyydän heitä lähettämään kerralla kaikki
mahdolliset kysymykset ja tiedot, jotka he lahjakortin (ja alun perin sukkien) onnelliseen
kotiuttamiseen tarvitsevat, saan vastaukseksi kasan samoja, jopa moneen kertaan
esitettyjä kysymyksiä ja ohjeita, joiden pitäisi jo minun osaltani olla
selvillä.
2.7.2015 lähetin heille viimeisemmän sähköpostiviestin,
jossa kyselin lahjakortin perään. Vielä tähän 12.7.2015 päivään mennessä en ole
saanut heiltä minkäännäköistä vastausta sähköpostiviestiini.
Pitkä päivitys. Miksi kerron tämän, kun kyseessähän on vain
yksi vaivainen palkinto, ja nimenomaan PALKINTO? Koska BodyCamp ei tunnu
lotkauttavan korviaankaan asialle, vaikka tätä monesta tuutista tulee. He
ilmeisesti odottavat minun unohtavan koko jutun. Ja jottei kukaan
erehdyksissäänkään menisi lankaan ja ainakaan pääsisi sanomaan, ettei kukaan
varoittanut. Näitä fitnesspalveluita myyviä firmoja on markkinoilla paljon,
joten kyllä varmaan mukaan mahtuu väkisinkin niitä mätiä omenoita. Jos minä
olisin tämän firman vastaava henkilö, olisin käynyt vaikka ihan itse kaupasta
hakemassa ne sukat ja lähettämässä voittajille, jos kyse oikeasti oli vain tiedonkulkuongelmista
ja kolmesta sukkaparista. Mutta pienestä on firma valmis pilaamaan mainettaan. Henkilökohtaisesta
kokemuksesta johtuen en siis anna peukkuja BodyCampille. Joku muu voi olla
toista mieltä. Menköön ansaan ken tahtoo.
Pientä päivitystä näin 8.8.2015. Ystävälläni ei edelleenkään ole treenejä tehtynä. Hän on myös itse ollut yhteydessä BodyCampiin, eikä ole saanut kyselyihinsä vastausta.
14.9.2015 Pientä kilpailua pystyyn! Arvatkaa kuinka kovaa ystäväni on päässyt treemaamaan BodyCampilla? Oikein vastanneiden kesken arvotaan aivan yhtä todelliset BodyCamp -treenit. Tai ehkä voin luvata sellaiset kaikille oikein vastanneille. Tai kaikille vastanneille.
Pientä päivitystä näin 8.8.2015. Ystävälläni ei edelleenkään ole treenejä tehtynä. Hän on myös itse ollut yhteydessä BodyCampiin, eikä ole saanut kyselyihinsä vastausta.
14.9.2015 Pientä kilpailua pystyyn! Arvatkaa kuinka kovaa ystäväni on päässyt treemaamaan BodyCampilla? Oikein vastanneiden kesken arvotaan aivan yhtä todelliset BodyCamp -treenit. Tai ehkä voin luvata sellaiset kaikille oikein vastanneille. Tai kaikille vastanneille.
Törtsyä touhua!! Ja pistetään kyl firman nimi korvaan taa.. :P
VastaaPoistaSuosittelen! Miten hoitavatkin asiaa noi huonosti? Tosi huonoa mainosta.
PoistaWord.
VastaaPoistaEi jatkoon.
PoistaMyös mulla huonoja kokemuksia kyseisestä "firmasta"! Minut valittiin erääseen testiryhmään vaan ikinä sieltä ei kuulunut muuta, kuin kyselyihini vastattiin että unohtui, palaamme asiaan tms. :(
VastaaPoistaIhme, että ylipäätänsä vastasivat. Me ei olla saatu mitään vastauksia ennenkuin ollaan tiedusteltu asiaa julkisesti Facebookissa.
PoistaNäitä kirjotuksia rupee olee piiiitkä liuta netissä ja itse asiakkaana olleena kaikki kuulostaa vielä valitettavasti ihan tutulta. Voi Laurila...
VastaaPoistaHei
VastaaPoistaNythän tuo bodycamp käyttää nimeä cap athlete team! Samoinen heppu siellä puikoissa, ja asiat hoituu juuri tuolla tapaa. Nyt kyseessä on vain vuoden 2000e maksava fitness bikini valmennus.. Peruin valmennuksen, sillä sieltä tämä laurila ei hoitanut hommiaan, enkä saanut ajallaan mitään ohjelmia ym.. Nyt onkin selvinnyt, että kyseisen yrityksen yritystietoja ei löydy mistään, ja he asiakaspalvelusta valehtelevat ja keksivätkin tarinaa tarinan perään.. Samahan oli bodycampissa.. missä yritystiedot? Nyt nimi vaihtuu royal fitness teamiksi :DDD Rikosilmoitus on toiminnasta nyt tehty! Asiaa tutkitaan, ja lehteen ollaan kirjoittamassa juttua asiasta! Cool!