Osallistuinpa kerran, reilut kolme kuukautta sitten, erään BodyCamp -nimisen fitnesspalveluita tuottavan yrityksen Instagramkilpailuun. Kilpailun palkintona oli, tai ainakin piti olla kompressiosukat. Minun ja muutaman muun kuvat merkittiin voittaneiksi, yhteystietoja ja sukan kokoa vaihdettiin sähköpostilla 6.4.2015 ja 7.4.2015. Sukkien piti saapua samalla viikolla. Palkintoa ei ruvennutkaan kuulumaan, joten 27.4.2015 laitoin BodyCampille sähköpostia, jossa kyselin sukkien perään. Asiaa pahoiteltiin ja luvattiin välittää viestiäni eteenpäin. Ei muuta. 

Vappuna sain ensimmäisen kerran yhteydenoton toiselta kilpailun voittaneelta henkilöltä. Hän tiedusteli olinko saanut sukkia, sillä hän itse ei ollut saanut. Hän kertoi myös olleensa yhteydessä BodyCampiin sähköpostitse. Vaihdettiin siinä pikaiset kuulumiset asian tiimoilta ja hän lupasi olla kyseiseen firmaan yhteydessä uudestaan. Meni viikko, eikä hänelle ollut vastattu kyselyihin mitään. 

Päätimme yhdessä tuumin, että laittaisimme viestin BodyCampin ylläpitämälle treenihaastesivustolle Facebookissa – siellähän olimme alun alkaen kilpailuun törmänneetkin. Minä olin yhteydessä muutamaan muuhun kilpailun voittajaan, joista yksi otti yhteyttä takaisin ja ilmoitti myös jääneensä palkinnotta. Facebookviestiimme vastattiin ja ensimmäisen kerran tuotiin esiin sellainen asia, että itse asiassa kyseisellä firmalla ei mainostamiaan palkintoja edes olekaan, vaan niiden lähettämisestä vastaa joku toinen yritys. Asia kuitenkin luvattiin hoitaa, kyseessähän oli vain heidän keskinäinen tiedonsiirto-ongelma. Jäimme odottamaan palkintoja. Aina silloin tällöin huutelimme toisillemme Instagramissa, että joko sukat oli tulleet. Eivät ikinä olleet. Eräs kilpailun voittajista myös kertoi, ettei yhteydenottoyrityksiin oltu taaskaan vastattu.

20.5. laitoin uudelleen asiasta viestin samaiseen treeniryhmään. Sain kuulla miten se toinen firma oli kyllä lähettänyt kasan sukkia. Kysymykseeni vastannut henkilö lupasi ottaa asiasta selvää ja palata siihen seuraavana päivänä. Ei palannut. Viikkoa myöhemmin kysyin asiaa taas. Sain tismalleen samat selittelyt vähän eri sukkamäärillä ja pyynnön laittaa osoitetietojani, sukankokoani ja nyt jopa pohkeenkokoani sähköpostilla BodyCampin infoon. Ennen kuin mitään ehdin laittaakaan, kilahti sama toive sähköpostiini infon puolesta. Tämä tuli siis vastauksena jo 7.4.2015 lähettämääni viestiin, josta osoitetiedot ja sukan koko olisi selvinnyt jo muutenkin. Vastasin sähköpostiin laittamalla nämä tiedot uudestaan, jonka jälkeen ei auttanut kuin toivoa parasta. 

Sukkia ei edelleenkään kuulunut. 9.6.2015 päätin kysäistä asiasta kuluttajaneuvonnan palvelusta. Kuluttajaoikeusneuvoja vastasi minulle, että kyseessä oli markkinointiarpajaiset ja liitti mukaan kuluttaja-asiamiehen ohjeet (http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/aihekohtaiset-linjaukset/markkinointiarpajaiset-2011.pdf). Hän vielä loppuun kirjoitti, että jos BodyCamp ei saa palkintoja kaikista lupauksista huolimatta lähetettyä, voisin olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. 

Päätin kuitenkin vielä ottaa firmaan yhteyttä Facebookin kautta kuluttajaoikeusneuvojan vastauksen saatuani. Referoin viestissäni KKV:ltä saamaani vastausta ja kysyin, että jokohan palkinnot olisi mahdollista saada (sittemmin BodyCampin puolesta poistettu viestiketju). Viestiini vastannut henkilö kaatoi taas syyt tämän toisen firman niskalle. He kuulemma kuumottelivat toista yritystä asiasta jatkuvasti, tuloksetta. 15.6.2015 meille tarjottiin mahdollisuutta vaihtaa sukat 100€ lahjakorttiin BodyCampille. Suostuimme vaihtoon. Minä tosin sillä ehdolla, että lahjakortti ei olisi henkilökohtainen, vaan voisin antaa sen eteenpäin. Saimme ohjeeksi olla taas vaihteeksi yhteydessä heidän infoonsa sähköpostitse. 

20.6.2015 laitoin heille sähköpostia, jossa kyselin toimintaohjeita lahjakortin saamiseksi. 23.6.2015 he vastasivat ja kysyivät kaikessa yksinkertaisuudessaan kenelle haluaisin lahjakortin lahjoittaa. Kerroin heille ystäväni nimen ja kysyin mitä muita yhteystietoja he tarvitsisivat. Ystäväni tuli rekisteröityä heidän sivuilleen ja täyttää kaikki tietonsa, jonka jälkeen lähettäisin ystäväni käyttäjätunnuksen heille. Tämänkin ohjeen he toki olisivat voineet jo ensimmäisessä viestissään antaa.  Annoin ohjeet ystävälleni ja oletin BodyCampin hoitavan asioinnin siitä lähtien hänen kanssaan. Mutta ei. 26.6.2015 he alkoivat penäämään ystäväni haluaman treenipaketin perään. Miten niin treenipaketin? Kysehän oli 100€ arvoisesta lahjakortista heidän palveluihinsa. Ei kukaan sanonut, että se piti heti käyttää, varsinkaan vaan yhteen treenipakettiin. Ja jos tarkkoja ollaan, niin lahjakortille oli luvattu käyttöaikaa ainakin vuodenvaihteeseen saakka 15.6.2015 käydyssä, sittemmin BodyCampin poistamassa keskustelussa. Lisäksi ihmettelin miksi he ovat edelleen yhteydessä minuun, kun heillä kuitenkin oli kaikki ystäväni tiedot jo olemassa. Mitä hänen treeninsä enää edes minulle kuuluivat? 

26.6.2015 oikeastaan kulminoituu se kaikki, jolloin asiointi tämän firman kanssa alkoi keittää yli. Tähän mennessä olin jo kuullut kaikenlaisia kauhutarinoita yrityksestä erään heidän treeneihinsä osallistuneen ystäväni kautta. Miten yhteydenpito oli tökkinyt, eikä vastauspalvelu ollut toiminut, ohjelmat eivät päivittyneet ajallaan (hakkereiden syy, kuulemma) ja miten ostettu treeni oli mennyt tämän takia hukkaan, miten yrityksen kautta tehdyissä ostoksista oli veloitettu tuplamäärä, eikä rahoja oltu meinattu edes palauttaa, miten yrityksen kautta oli tilattu vaatteita syyskuussa ja miten ne vaatteet ovat edelleenkin tulematta, eikä näistäkään vaatteista edes olla halukkaita palauttamaan rahoja. Näin ihan muutamana kuulopuheena kuultuna esimerkkinä. Se jo jonkin aikaa selkäpiitäni pitkin hiipinyt ajatus, ettei palkintojen varmaan ollutkaan tarkoitus saapua, iski viimeistään silloin tajuntaan hyvinkin kirkkaana. Infon vastaukset viesteihin viipyvät useita päiviä ja sisältävät joka kerta jonkun jatkokysymyksen. Heidän juttunsa muuttuvat viesti viestiltä. Kun pyydän heitä lähettämään kerralla kaikki mahdolliset kysymykset ja tiedot, jotka he lahjakortin (ja alun perin sukkien) onnelliseen kotiuttamiseen tarvitsevat, saan vastaukseksi kasan samoja, jopa moneen kertaan esitettyjä kysymyksiä ja ohjeita, joiden pitäisi jo minun osaltani olla selvillä. 

2.7.2015 lähetin heille viimeisemmän sähköpostiviestin, jossa kyselin lahjakortin perään. Vielä tähän 12.7.2015 päivään mennessä en ole saanut heiltä minkäännäköistä vastausta sähköpostiviestiini. 

Pitkä päivitys. Miksi kerron tämän, kun kyseessähän on vain yksi vaivainen palkinto, ja nimenomaan PALKINTO? Koska BodyCamp ei tunnu lotkauttavan korviaankaan asialle, vaikka tätä monesta tuutista tulee. He ilmeisesti odottavat minun unohtavan koko jutun. Ja jottei kukaan erehdyksissäänkään menisi lankaan ja ainakaan pääsisi sanomaan, ettei kukaan varoittanut. Näitä fitnesspalveluita myyviä firmoja on markkinoilla paljon, joten kyllä varmaan mukaan mahtuu väkisinkin niitä mätiä omenoita. Jos minä olisin tämän firman vastaava henkilö, olisin käynyt vaikka ihan itse kaupasta hakemassa ne sukat ja lähettämässä voittajille, jos kyse oikeasti oli vain tiedonkulkuongelmista ja kolmesta sukkaparista. Mutta pienestä on firma valmis pilaamaan mainettaan. Henkilökohtaisesta kokemuksesta johtuen en siis anna peukkuja BodyCampille. Joku muu voi olla toista mieltä. Menköön ansaan ken tahtoo.

Pientä päivitystä näin 8.8.2015. Ystävälläni ei edelleenkään ole treenejä tehtynä. Hän on myös itse ollut yhteydessä BodyCampiin, eikä ole saanut kyselyihinsä vastausta. 

14.9.2015 Pientä kilpailua pystyyn! Arvatkaa kuinka kovaa ystäväni on päässyt treemaamaan BodyCampilla? Oikein vastanneiden kesken arvotaan aivan yhtä todelliset BodyCamp -treenit. Tai ehkä voin luvata sellaiset kaikille oikein vastanneille. Tai kaikille vastanneille.