Taas on yksi viikko elämäntaparemonttia takana. Edeltävän viikon sairastelut ja passiivisuusleimat toivat ihan uutta puhtia tekemiseen. Tuli sellainen tunne, että joku roti touhuun oli saatava, enkä ole ollut aikaisempiin viikkoihin kauhean tyytyväinen. Musta mötikkä ranteessa muistuttaa jatkuvasti siitä, että pitäisi myös olla liikkeessä, eikä vain jumittua työpöydän tai sohvan ääreen. Olen asettanut uusia tavoitteita ja ottanut itseäni niskasta kiinni. Löysinpä itseni eräänä aamuna myös uimahallin kuntosalilta. Parikymmentä minuuttia pyöräilyä, nelisenkymmentä minuuttia laitteilla ja päälle vielä parikymmentä minuuttia altaassa. Harmikseni unohdin laittaa Polarin fitnessrannekkeen harjoitusohjelman päälle uintia lukuuottamatta joka ikisen treenin ajaksi, joten aktiivisuuspisteet jäivät suurimmaksi osaksi saamatta. Laite kun ei ihan suoraan ymmärrä miksi olen paikoillaan ja hikoilen kuin pieni porsas.

Viime viikko meni oikein kivasti, ainakin jos rannekkeeseen on uskominen. Salitreenikombon lisäksi tuli käytyä kaksissa futistreeneissä ja pelattua yhdessä ottelussa. Lisäksi tein kaksi pienempää lenkkiä vaunujen kanssa, joiden askeleet ja kilometrit eivät kyllä tallentuneet laitteelle. Ranneke mittaa askeleet käden liikkeestä, ja vaunuja kuljettaessa kädethän eivät luonnollisesti liiku. Olen yrittänyt työntää vaunuja vain toisella kädellä, mutta se tekee työntöasennosta aika huonon eikä siis ole sen väärti. Perheenä liikkuessa olen luovuttanut vaunujen työnnön miehelle, mutta usein sitä löytää itsensä yksin lasten ja vaunujen kanssa, jolloin ei auta kuin työntää. Kuka keksisi keskivartaloon ja työntöaisaan kiinnitettävän laitteen, jolloin ei tarvitsisi kuin kävellä ja vaunut liikkuisivat? No, onneksi harjoitusvalikon treenivaihtoehdoista on tässäkin apua, ja asettamalla kävelytilan päälle, olen saanut tyhjää parempaa hyötyä reissuistani myös tilastollisesti niiden näkyessä päivän aktiivisuustasossa.

Sitten jos katsotaan ihan vaan niitä tilastoja. Viime viikon keskimääräinen aktiivisuus oli 106%. Ihan kiva luku, mutta harmillisesti jäin jopa kolmena päivänä alle tavoitteen. Pistän tämän edelleen sairasteluiden piikkiin. Harmi, etten voi käyttää samaa tekosyytä enää tällä viikolla. Askeleita kertyi 53403, eli keskimäärin vajaat 8000 päivässä, ja kilometrejä kävelin noin 30, eli keskimäärin reippaat neljä päivässä. Aika karua faktaa siitä että liikun edelleen liian vähän, olkoonkin etteivät vaunulenkit ole rannekkeelle tallentuneet. Kaloreita on tullut poltettua noin 15000. Pitäisikin pitää kirjaa siitä paljonko kaloreita tulee syötyä, paino kun ei taida kunnolla pudota ellei kuluta enemmän kuin syö. Varsinaista kalorilaskentaa en ala tekemään enää ikinä. Kuten aiemmin totesin, rahkaa ja raejuustoa jaksaa kiskoa kitusiinsa vain tietyn verran. Normaaliin elämään kuuluu se, että osaa ja kykenee tekemään oikeita valintoja selkärangasta ja että joskus saa valita vähän höllemmin, kun perusasiat ovat kunnossa. Olen hyväksynyt sen tosiasian, ettei minusta koskaan tule mitään fitnessmisua, eikä tarvitsekaan.

Loppuun vielä ne viikon mitat.

Paino tällä viikolla: 67,0 kg
Paino viime viikolla: 67,5 kg
Lähtöpaino: 69,1 kg

Hiljaa hyvää tulee?