Viimeinen kuukausi on mennyt ihan hujauksessa. Tenttiviikot ja tulevaan harjoitteluun valmistautuminen on imenyt mehut tästä naisesta täydellisesti ja lapset poislukien kaikki muu on jäänyt vähemmälle. Futistreenit olen jättänyt useimmiten välistä ja oma aika on sisältänyt lähinnä kirurgisia toimenpiteitä ja sisätauteja. Ja täytyy myöntää, että syömisen suhteen on meinannut muutaman kerran lähteä lapasesta ja siksi painokin junnaa paikallaan. Mutta hei - sellaista se elämä on!

Viime viikko antoi kuitenkin kaivattua lepoa, vaikka kevään viimeiset koulupäivät ja pääsiäisloman reissu hieman muuttivatkin alkuperäisiä suunnitelmia. Jalkapalloa en päässyt pelaamaan vieläkään, mutta sen sijaan tuli suunnattua salille ja käytyä lenkillä. Ihan virkistävää vaihtelua. Samalla saimme kauan kaivattua parisuhdeaikaa, jos nyt sellaiseksi voi kutsua sitä kun minä huhkin kuntosalin toisessa huoneessa crosstrainerillä ja mies nosteli toisessa painoja. Mutta onneksi sentään oli kuntosali mihin mennä, sellaisen löytäminen pyhien aikaan meinasi nimittäin olla kiven ja kannon alla.
Koko tämä matka tähän asti on tullut kuljettua Polarin A360 ranteessa. Pääsin testaamaan ranneketta blogiyhteistyön merkeissä ja se on näkynyt paljon täällä blogissa ja Instagramissa. Ihan rehellisesti sanottuna se on ollut yksi projektin parhaita motivaattoreita. Alkuinnostuksen jälkeen sen rämpläämiseen, jatkuvaan synkronointiin ja eri toimintoihin on ehkä käyttänyt vähän vähemmän aikaa, mutta kyllä se silti on se viimeinen asia mitä tulee katsottua illalla ennen nukkumaanmenoa ja siihen tallennetut tiedot tulee jokaisen puhelimeen yhdistämisen jälkeen syynättyä tarkkaan. Minua eniten ovat kiinnostaneet unen määrä ja laatu, askeleet, kulutetut kalorit ja tietenkin se kuinka usein pääsen päivittäiseen tavoitteeseeni tai jopa sen yli. Olen löytänyt tietynlaisia kaavoja aktiivisuudessani. Koulupäivät menevät luonnollisesti istuen, paitsi laboraatiotunneilla, joissa ei aseptisista syistä pidetä käsissä mitään ylimääräisiä killuttimia. Silloin saan muistutuksen jos toisenkin siitä, että minun pitäisi nousta ylös. Loppupäivän aikana niitä ei kuitenkaan enää yleensä tule, mikä on tietty aivan loistava asia. Vapaapäivinä aktiivisuuden täyttämisessä ei ole mitään ongelmia, vaan 100% menee rikki ihan itsestään. Jotainhan sekin kertoo perustottumuksistani. Huomattavaa on myös se, että kevättä kohti mentäessä olen ollut rannekkeen mukaan aktiivisempi. Olen huomannut itsekin viihtyväni ulkona enemmän, ja bussin sijasta on tullut monesti valittua ne jalat.

Yksi lempiominaisuuksistani Polarissani on se, että olen saanut valita rannekkeeseen minulle sopivat lajiprofiilit. Liikuntalajit eroavat toisistaan ja vaikuttavat kroppaan hieman eri tavalla. Ranneke osaa ottaa aktiivisuuden mielestäni paremmin huomioon, kun laitan treenatessa lajiprofiilin päälle. Lisäksi vain muutamasta itselle tarpeellisesta lajista on helppo ja nopea selata juuri se mitä aikoo seuraavaksi tehdä. Älypuhelimen Polar Flow sovelluksen avulla rannekkeeseen saa tallennettua tietoa vaikkapa alppihiihdosta, raviurheilusta tai trendikkäistä Les Mills -treeneistä, mutta mitäpä minä niillä teen, kun epätrendikkäänä lähinnä futaan, uin ja käyn satunnaisesti salilla. Toisaalta olisipa joskus hauska päästä kokeilemaan kauanko tarvitsee meloa kanootilla, jotta ranneke räiskii ilotulituksia ja onnittelee.

Suurin haaste Polarin A360 käytössä on oikeastaan ollut se, että muistan laittaa sen takaisin ranteeseen sellaisten tilanteiden jälkeen, jolloin se on täytynyt ottaa pois. Ei olle yksi tai kaksi kertaa kun olen treenin alkaessa huomannut, että minä olen paikalla ja ranneke kotona. Akku on ollut käytössäni pitkäkestoinen, mikä on tietenkin vain hyvä juttu. Mutta koska laite tarvitsee ladata niin harvoin, on minulle käynyt muutaman kerran myös niin, että virta onkin ollut vähissä silloin kun harjoitusprofiilien tarve on päässyt yllättämään. Elämä helpottui huomattavasti sen jälkeen, kun löysin Flow -sovelluksen lisäksi myös rannekkeesta "älä häiritse" -toiminnon. Värinät ja näytön syttyminen nimittäin häiritsivät muutaman ensimmäisen viikon ajan unta aivan mielettömästi. Jotenkin tämä oli mennyt käyttöohjetta huonosti selatessa ihan täysin ohi ja ihmettelinkin etteikö laitteeseen oikeasti saanut mitään rotia yöaikaan. Mutta siis sai kyllä!
Kaiken kaikkiaan Polar A360 on ollut todella helppokäyttöinen. Eri ominaisuuksia on mukavasti ihan perus sykkeen mittauksesta lähtien, muttei oikeastaan mitään turhaa. Löysin ranneketta räplätessäni sen syövereistä myös pelin, joka mitä ilmeisemmin on jonkinnäköinen "easter egg". Jos tähän saisin jotain lisää toivoa, niin GPS:n reittien tallennusta varten. Se myös hieman harmittaa, että vaunuja työntäessä aktiivisuutta ei juuri kerry, jos harjoitusohjelma unohtuu laittaa päälle tai sitä ei halua laittaa päälle. Olen ymmärtänyt, ettei tätä rajoitetta ole kaikissa aktiivisuusrannekkeissa.

Jäljellä olisi vielä reilu kuukausi rannekkeen kanssa. Siitä kuukaudesta täytyy ottaa kaikki irti, vaikka aion kyllä aika varmasti hankkia tällaisen selkäänpiiskaajaksi myös jatkoa ajatellen. Loma-aikaan onkin sitten hyvä hieman nostaa tavoitteita ja huolehtia siitä, että saavutetusta tulee pidettyä kiinni. Pidetään nyt peukkuja, että selkeisiin tuloksiin päästään ja niistä saadaan pidettyä kiinni!